Στα πλαίσια της συμπεριληπτικής ή ολικής εκπαίδευσης (inclusive education), η φοίτηση παιδιών με ακουστική απώλεια ή κώφωση και εκείνων με οπτική ανεπάρκεια ή τύφλωση είναι θεμιτή στα σχολεία της περιοχής τους. Σπάνια, όμως, παρατηρούμε στην Ελλάδα παιδιά με αυτές τις αναπηρίες να φοιτούν στα σχολεία του δεσπόζοντος ρεύματος. Ο λόγος είναι ότι δεν υπάρχει ακόμη η κατάλληλη υλικοτεχνική υποδομή, αλλά και η εξειδικευμένη γνώση στο υπάρχον διδακτικό προσωπικό. Παιδιά που εμφανίζουν ακουστική απώλεια ή κώφωση και εκείνα με οπτική ανεπάρκεια ή τύφλωση έχουν κάποια χαρακτηριστικά, που χρήζουν διαφορετικής αντιμετώπισης για να αναπτυχθούν ακαδημαϊκά και κοινωνικά. 
    Τα παιδιά με ακουστική απώλεια ή κώφωση δυσκολεύονται στην ανάπτυξη της γλωσσικής δεξιότητας, ανάλογα βέβαια με τη σοβαρότητα του περιστατικού και το είδος της κώφωσης, δηλαδή αν είναι προγλωσσική ή μεταγλωσσική. Σχετικά με τη νοητική τους ανάπτυξη παρατηρείται ότι αυτή δεν επηρεάζεται και φαίνεται να αναπτύσσεται ανεξάρτητα. Σχετικά με την κοινωνική προσαρμογή, συνήθως τα παιδιά με ακουστική απώλεια περιθωριοποιούνται, γιατί δε μπορούν να επικοινωνήσουν με τους ακούοντες. 

   Τα παιδιά με οπτική ανεπάρκεια ή τύφλωση, λόγω της μη απόκτησης οπτικών παραστάσεων, θεωρούνται από τους ειδικούς ότι υστερούν ως προς τη γλωσσική ανάπτυξη. Βέβαια, ο δείκτης νοημοσύνης τους δεν είναι κατώτερος από αυτός των βλεπόντων παιδιών.  Όσον αφορά την κοινωνική τους προσαρμογή, τα παιδιά με προβλήματα όρασης συχνά περιθωριοποιούνται, διότι συχνά χρειάζονται τη βοήθεια συνοδού για να κινηθούν στο χώρο.



   Κάθε περίπτωση έχει τις δικές της δυσκολίες και χρειάζεται να αντιμετωπισθεί διαφορετικά. Για να ενθαρρύνονται τα παιδιά να ενταχθούν ακαδημαϊκά και κοινωνικά, κυρίως ο εκπαιδευτικός της τάξης είναι αυτός που πρέπει πρώτα να δώσει το παράδειγμα με τη συμπεριφορά του. Αν τα παιδιά με αισθητηριακές αναπηρίες μπορούν να συμπεριληφθούν σε ένα γενικό σχολείο και να αλληλεπιδράσουν με τους υπόλοιπους, τότε και η κοινωνία θα είναι πιο έτοιμη και ώριμη να τους δεχτεί.  


                                                                                                          Ιορδανίδου Ροδονίκη
Φιλόλογος – Εξειδικευμένη στην Ειδική Εκπαίδευση





Αποκλειστικά για το City Portal Salute Salonica
http://www.salutesalonica.gr


Πηγή:  Donald M. (2011), Eκπαίδευση και κώφωση, ψυχολογική προσέγγιση, αρχές και πρακτικές, Ζώνιου- Σιδέρη Αθηνά (Μτφ), Αθήνα: Πεδίο.

Warren D. (2011), Τύφλωση και παιδί, Ζώνιου- Σιδέρη Αθηνά (Μτφ), Αθήνα: Πεδίο.

Δημοσίευση σχολίου