Συχνά ακούμε σε συζητήσεις ή διαβάζουμε για
παιδιά που έχουν γενικώς μαθησιακά προβλήματα ή ειδικότερα, όπως η δυσλεξία.
Σε
τι διαφέρει όμως ο όρος δυσκολίες στη μάθηση σε αντιδιαστολή με τον όρο ειδικές
μαθησιακές δυσκολίες;
Ο όρος μαθησιακές δυσκολίες δηλώνει ότι, σε ορισμένους
τομείς, η σχολική επίδοση του παιδιού δε φτάνει στα επίπεδα που προβλέπονται,
σύμφωνα με τον δείκτη νοημοσύνης τους. Οι μαθησιακές δυσκολίες ουσιαστικά είναι
ένας γενικευμένος όρος που περιλαμβάνει μια μεγάλη ομάδα δυσκολιών, οι οποίες
αναφέρονται στη λειτουργία και εκμάθηση της ομιλίας, της γραφής, της κατανόησης
και των μαθηματικών.
Αυτά τα προβλήματα είναι εγγενή στο άτομο και πιθανότατα
εκδηλώνονται σε όλη τη διάρκεια της ζωής του. Ακόμη, μαζί με τις μαθησιακές
δυσκολίες μπορεί να συνυπάρχουν και άλλα προβλήματα, όπως Διαταραχή
Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ) ή νοητική καθυστέρηση.
Από την άλλη, οι εδικές μαθησιακές δυσκολίες
είναι μια ξεχωριστή κατηγορία δυσκολιών που αφορούν τη μάθηση και συγκεκριμένα,
την επεξεργασία του γραπτού λόγου και που εκδηλώνονται με την αδυναμία του
μαθητή για απόκτηση της αναγνωστικής ικανότητας και της ορθογραφημένης γραφής.
Η δυσλεξία είναι η πιο συνήθης από τις ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. Η δυσλεξία
χαρακτηρίζεται από κύρια διαταραχή στην ανάγνωση αλλά και στη γραφή.
Από τη σχολική πραγματικότητα παρατηρείται
ότι ό όρος «δυσλεξία» έχει διερευνηθεί τόσο πολύ τα τελευταία χρόνια, ώστε
χρησιμοποιείται σε οποιοδήποτε μαθησιακό πρόβλημα που αφορά τη γλώσσα. Η
ετικέτα αυτή, όμως, δε βοηθάει την εξέλιξη του παιδιού στην τάξη, καθώς τις
περισσότερες φορές τα παιδιά δεν έχουν δυσλεξία και με την κατάλληλη βοήθεια
και διδασκαλία, μαθαίνουν να διαβάζουν επιτυχώς.
Βιβλιογραφία
Τζουριάδου
Μ. (2011) Μαθησιακές δυσκολίες, Θέματα ερμηνείας και αντιμετώπισης. Θεσσαλονίκη: Προμηθεύς.
Ιορδανίδου Ροδονίκη
Φιλόλογος-Εξειδικευμένη στην Ειδική Αγωγή
Εκπαιδευτικό Στέκι
Αποκλειστικά για το City Portal Salute Salonica
Δημοσίευση σχολίου